diumenge, 11 de novembre del 2012

50 JOCS AMB 10 MATERIALS RECICLATS.


            Jocs amb botelles de plàstic.


1- BOTELLA GIRATÒRIA:

Marquem un cercle en el sòl en el qual posem una botella tombada, i al voltant d'aquest, a uns tres passos de distància es fa un altre en què es col·loquen tots els jugadors menys el que fa girar la botella que estarà en el cercle xicotet. 
A fi d'evitar el dubte de a qui apunta la botella, es marquen línies que delimiten la zona de cada jugador. 
El jugador del centre fa girar la botella i quan pare, el participant que assenyale, l'agafarà i anirà a agarrar a algun dels altres jugadors que intentaran escapar. 
El participant agarrat anirà al centre amb la botella i serà ell qui la faça girar ara.

                                 




2- BOTELLA AMB ELS PEUS: 

Es marquen dos cercles d'un metre de ràdio més o menys amb una separació entre ells d'uns 4 metres. Dos jugadors s'assenten enmig de l'espai que hi ha entre els dos cercles i subjecten la botella entre els dos amb els peus. A un senyal, els participants hauran d'estirar la botella amb els peus per a llevar-se-la al company i a continuació anar cap arrere com els carrancs fins a ficar-se dins del seu cercle que serà el que tinguen darrere, guanyant amb això la partida.

3- BOTELLA CAMÍ: 

Marcar un recorregut en el sòl de doble línia i amb diferents amplàries. Cada jugador, per torns, haurà de portar la botella pel camí marcat donant-li amb els peus sense que s'isca i comptant els colps. Quan el participant xuta la botella i esta ix completament del camí marcat, es posa en un lateral del mateix i cedix el torn al següent jugador. El jugador que arribe al final amb el menor nombre de colps haurà guanyat.

                                        


4- MAREIG AMB BOTELLA: 

Tots els jugadors formen un rogle en el centre del qual es col·loca un jugador triat per sorteig. Els participants que formen el cercle hauran de passar-se la botella amb les mans, marejant el jugador del centre perquè este no la coixa. Quan el jugador del centre aconseguix agafar la botella, qui la va tirar passa a ocupar la seua posició.

                                            

5- TOCS DE TAP DE BOTELLA: 

Cada jugador amb una botella en la mà, haurà de mantindre un tap en l'aire a colp de botella, el màxim nombre de tocs.  El jugador que més tocs aconseguisca aconseguir serà el guanyador.


                           




                Jocs amb envasos de iogurts.

                


1- Jocs amb envasos de iogurts Fer equilibris portant l'envàs en distintes parts del cos (cap, mans, muscles, codos,....) . Sense córrer, caminant ràpid.


2- Per a seguir pel mateix camí, ara en parelles portem l'envàs amb el front, el pit o l'esquena, evitant que ens caiga.

3- Llançar i arreplegar l'envàs a l'aire, primer normal i després amb una, dos o tres colps abans d'arreplegar-ho. 

4- Agafem una pedreta i la llancem cap amunt i l'hem de capturar amb l'envàs. 


5- Ens posem en parelles, un fa amb els braços un cercle que farà de canastra i l'altre ha d'encistellar. Als 5 llançaments es canvia, i així, dos vegades.


                   Jocs amb paper higiènic.

                                      


1- Separem els xiquets en grups i un d'ells li taparem els ulls. Un tros de paper higiènic ho posarem a uns 10 passos del xiquet, li donarem 3 voltes per a desorientar-lo, i els seus companys han d'indicar-li on esta el tros de paper perquè este ho agafe.

2- LA MÒMIA:

Amb equips de 3 o 4 xiquets i amb rotllos de paper, han d'enrotllar a un del grup durant un temps establit perquè parega una mòmia. El que millor s'assemble a una mòmia guanya. Es poden gastar tots els rotllos.

3- TUTTI FRUTTI: 

Pintem els rotllos buits de 4 colors diferents, un rosa (maduixa) , un altre verd (kiwi) , un altre groc (llima) i un altre roig taronja (bresquilla) . Se situen tots en cercle amb un rotllo de paper cada u, menys un que pagarà. El monitor al dir un una fruita els que tinguen el rotllo que els represente hauran de canviar-se de lloc i el que paga entrarà on puga. Sempre pagara un que no tindrà cap rotllo.

4-  Amb els rotllos de paper i una pilota xicoteta, el prou perquè entre dins, hauran d'arribar fins a un lloc fent equilibris perquè esta no se li caiga de dins del rotllo.

5- Cada un amb un rotllo de paper han de fer carrera sense alçar-ho del sòl a veure qui arriba abans fins a un punt. Primer amb les mans, després bufant, després amb una mànega, etc.

                        
                            Jocs amb cordes.

                           


1- PASSAR SENSE FREGAR:

Tipus de joc: Joc en equip i destresa.
Objectius del joc: Passar a l'altre extrem sense que et toque la corda. 
NÚM. de participants: Indefinit. 
Edat adequada per al joc: 10-25 anys. 

Descripció del joc: La classe es dividirà en dos grups i cada agrupe se situara a cada extrem de la corda. El professor haurà de moure la corda en el sentit que vullga i els jugadors hauran de passar a l'altre extrem sense que la corda els toque. Si la corda la toca hauran de tornar una altra vegada al seu lloc.

Variants: Per a poder guanyar hauran de passar tot el grup. 
Ex. si un dels membres de l'equip intenta passar i és tocat per la corda eixe equip haurà perdut i se li donarà pas a l'equip rival.

2- BOTA BOTA SENSE PARAR: 

Tipus de joc: Agilitat. 
Objectius del joc: Botar tots els companys dins de la corda. 
NÚM. de participants: Entre 10-20 
Edat adequada per al juego:8-17 anys.

Descripció del joc: La corda s'agafara pels extrems dos alumnes i hauran de donar a la corda. Els altres alumnes hauran de ficar-se tots a botar dins de la corda. 

Variants: L'alumne que entre botarà dos vegades i s'eixirà.


3- BOTA BOTA I ESCAPA'T:

Tipus de joc: Agilitat. 
Objectius del joc: Botar i eixir-se de la corda sense que et de. 
NÚM. de participants: Entre 5-10.
Edat adequada per al joc: 8-17 anys. 

Descripció del joc: La corda s'agafara pels extrems dos alumnes i hauran de donar a la corda. Els altres alumnes hauran d'entrar en la corda donar dos bots i salirse... 

Variants: Entrar dos alumnes, u per cada extrem.


4- QUE NO CAIGA LA 'CULEBRA':

 Tots en fila i la corda sobre els caps. Sense agafar la corda amb les mans intentar avançar tots al mateix temps cap a una certa línia.

5- RELLEUS AMB NUCS:

 En grups de cinc, cada alumno/a amb una corda. Córrer cap a una espatlera, fer un nuc i tornar. Ix el segon i fa el mateix, i així successivament. Guanyarà l'equip que finalitze primer i tinga els nucs ben realitzats.


                Jocs amb paper d'alumini.

             


1- 'RAYUELA': 

Els alumnes llancen una bola de paper d'alumini, des d'una línia delimitada abans del sambori pintat en el sòl, a la casella que li corresponga. Si encerta, haurà d'arribar fins a l'última casella a peu coix o recolzant els dos peus en cas de caure en dos caselles adossades i tornar a la casella inicial arreplegant bola d'alumini de la casella que li corresponga (seguint l'orde des de l'1 al 10) .

2- 'CUENTA-CUANTOS': 

Es juga entre 3 o 5 alumnes que tenen en les seues mans 3 boletes xicotetes de paper d'alumini per alumne, compten: '1, 2, 3 ja! ' i tots hauran de mostrar una mà amb el puny tancat amb o sense boletes de paper d'alumini i cada jugador haurà de dir quantes boles hi ha en total entre els punys dels companys. Aquell que encerte el nombre de boles que tenen entre tots guanyarà

3- 'EL REBOTE' (adaptació frontenis):

Es juga entre dos alumnes amb una bola d'alumini que hauran de colpejar amb la palma de la mà intentant que esta impacte en una paret amb un rectangle (dividit en dos quadrats) dibuixat amb clarió o amb pintura de color, abans de que esta toque el sòl. Cada jugador pot colpejar només una vegada la bola d'alumini quan esta rebot de la paret. Els jugadors colpegen de manera alternativa. Per a realitzar el servici, el 'sacador' ha de llançar la bola cap amunt i colpejar-la, des d'una línia pintada en el sòl amb clarió o pintura de color, amb la palma de la mà apuntant al quadrat que diga abans de traure, només té una oportunitat. Aquell que guanye el punt haurà de traure. El jugador que arribe a 11 punts guanyarà el partit.

4- 'CÓGELA SI PUEDES':

L'alumne llança diverses boles d'alumini (3-5 boles de dimensió reduïda) cap a l'aire amb una mà i ha d'intentar arreplegar el nombre més gran possible de boletes amb el revés d'eixa mateixa mà. Per a començar es llançarà un bola, quan tots els jugadors hagen rebut la bola, hauran de llançar dos boles, i així successivament. Cada alumne té dos oportunitats per cada ronda.

5- 'TIRA EL ZUMO' (adaptació d'esports d'equip) 

Es juga entre dos equips formats per 3 o 5 alumnes que han de tocar un tetrabrik (hi haurà dos tetrabrik situats a una distància de 5-10 metres) de suc o una altra botella de beguda buida llançant o agafant una bola feta amb paper d'alumini. Per a poder llançar o tocar al tetrabrik amb la bola han de passar la pilota d'alumini per tots els companys de l'equip. Aquell que la derroque guanyarà un punt. Si acaba el pati i els equips estan empatats, hauran de realitzar llançaments (primer un jugador d'un equip i després d'ell, un altre jugador de l'equip contrari, com una tanda de penals en futbol) des d'una línia situada a dos metres d'un tetrabrik.


                           Jocs amb globus.

                

1- ATENCIÓ O ET QUEDARÀS SENSE GLOBUS:

 Se li diu a un dels alumnos/as que agafe el globus amb una de les seues mans i que ho recolze en la part del cos que preferisca, desplaçant-se de la forma que vullga. La resta de participants hauran d'imitar-li caminant per tot el gimnàs, controlant que no caiga el globus i evitant xocar amb els altres. Al senyal del mestre, tots han d'intentar, amb la mà que els queda, colpejar els globus dels altres i evitar que colpegen el seu. Cada un cert temps, se'ls demana als alumnes/as que trien una nova forma de desplaçament, el tipus de colpeig i la part del cos on recolzen el globus. Després es faran parelles, grups etc. que amb diversos globus mantinguts entre els components, es coordinen per a defendre'ls alhora que pretenguen fer botar al sòl globus dels altres grups.

2- QUE T'AGARRA EL GLOBUS:

Joc de persecució, paga l'alumne/a que porta el globus (en la mà) . El que és colpejat agafarà el globus i pagarà. Després el mestre unflarà un altre globus i pagaran dos alumnes/as, 3, 4, etc.

3- T'ADELANTE I M'ADELANTES:

Per parelles, un davant de l'altre, el de darrere colpeja el globus cap avant i corre per a col·locar-se davant del seu company i del globus. Després es van canviant els tipus de colpeig, la intensitat, les trajectòries, canviant posició de partida: assentats, tombats, gatzoneta, etc.

4- NETEJA LA CASA DE GLOBUS:

 Es dividix la classe en dos equips. Es dividix el terreny de joc en dos mitats per mitjà d'una goma elàstica. Durant un minut hauran de netejar sa casa (camp) de globus, passant-los a la casa de l'equip contrari per damunt de l'elàstic. Quan passe el minut i ho indique el mestre, tots pararan i es farà un recompte de globus. Guanyarà el que menys globus tinga en sa casa. Es juga amb tots els globus (2 per xiquet) . Per a augmentar la dificultat, canviar altura de la goma elàstica o passar els globus només amb el peu.

5- ROIG CONTRA BLAU:

 El mestre repartix un globus per a cada alumne/a utilitzant només dos colors, creant d'esta manera dos equips, un farà de perseguidor i l'altre de perseguit. Cal veure que equip és més ràpid a capturar tots els integrants de l'altre. El que és agarrat es quedarà assentat fins que estiguen tots els perseguits assentats i es faça el canvi de rol. Després es fa amb presó, el capturat va a la presó i els seus compañeros/as per a alliberar-lo hauran de xocar el seu globus amb el del presoner.


                          Jocs amb xapes.

                 


1 - FUTBOL XAPA:

 Podrem reconstruir un camp de futbol gastant un tauler de fusta i uns bolígrafs o retoladors, en la seua absència, amb una simple clarió podríem marcar-ho en el sòl per a després poder esborrar-ho. Gastarem unes quantes xapes de botella per a cada participant i algo xicotet i relativament redó per a usar-ho de baló, jo recomane un cigró ja que és molt fàcil d'aconseguir i fa que el joc siga molt divertit. Cada jugador colpejara els seus xapes amb un dit per a intentar que toquen el baló i intentar aconseguir marcar un gol. Les normes del joc poden establir-les els propis participants deixant lliure la imaginació, o en el cas que siga una activitat dirigida serà el monitor el que pose les normes. 

                     


2 - CARRERES DE XAPES:

 Podem gastar qualsevol material per a ratllar el sòl i que preferiblement després es puga esborrar, o unes cordes per a delimitar una espècie de circuit molt simple per a fer carreres amb xapes de botella. No hi ha número específic de participants per a este joc així com tampoc normes establides a no ser, que hi haja un monitor que les establisca. Cada jugador colpejara el seu xapa amb un dit per a fer que vaja des del principi del circuit fins a la meta. Per a fer més complicat o més divertit el joc podem fer obstacles amb algun material o pintant-los.

3 - XAPES A LA PARET: 

No hi ha número marcat de jugadors. Cada participant tindrà una xapa de botella i haurà de colpejar-la amb un dit per a aconseguir deixar-la el més prop possible de la paret. No hi ha normes marcades llevat que les delimite un monitor.


4 - XAPA EN RATLLA: 

Seguint l'estil del 3 en ratlla, podem marcar el nostre tauler en qualsevol superfície i en compte de peces de plàstic o altres objectes utilitzarem xapes de botella. Este joc està pensat per a 2 jugadors i si té normes, serien les mateixes que el 3 en ratlla convencional.

5 - PASSA LA XAPA: 

Mínim de jugadors 2. Un jugador haurà de passar una xapa de botella amb un dit perquè un altre intenten-te agafar-la amb la mà. Amb este joc aconseguirem fomentar molt la cooperació i deixar de banda la competició.

                        Jocs amb mocadors.

                       

1- SEGUIX-ME:

 Per parelles eixir a l'exterior, un dels dos es venga els ulls, i deu de seguir el company que va parlant al seu costat. El company no li guia ni li dóna la mà, és l'altre el que ha de guiar-se per mitjà del so que sent quan el seu company li parleu.


2- AGARRA-LI:

 Es fan grups de 6 i es forma un cercle. Un dels companys es col·loca en el centre i li venguen els ulls. Un altre company entra en el cercle, el que té els ulls tancat ha de trobar-li. Els altres han de guiar-li perquè ho trobe, però este últim que va entrar, perquè no li agarre, està en continu moviment. Quan el que té els ulls embenats agafa al company, este és el que ara es venga els ulls, i un altre company serà el que es moga al seu voltant.


3- GALLINETA CEGA: 

Este joc és com una variant de l'anterior, esta vegada no es fa un circul, si no que es limita una zona i en ella se situen els altres companys. Ara tots els companys es mouen al voltant de què té els ulls embenats, i ells mateixos són els que en veu alta avisen on estan. El que té els ulls embenats pot agafar a qualsevol dels seus companys.


4- VAMPIR:

 Es dividix la classe en dos grups. Un fa de vampir, els altres es dispersen i una vegada separats es tapen els ulls. El vampir al mateix temps que s'acosta als seus mates per a capturar-les va emetent un so (anteriorment acordat) . Cal allunyar-se del so, si el vampir captura a algú, este farà un crit i es convertirà en vampir. Així fins que tots siguen vampirs.


5- EL TREN CEC:

 Grups de 6 en fila. Tots amb els ulls embenats amb mocadors menys l'últim que és el maquinista. El maquinista colpeja lleugerament el muscle del de davant que va passant el colp fins al primer de la fila, el qual portarà la direcció en funció dels colps: muscle dret, a la dreta; muscle esquerre, a l'esquerra; esquena, de frente...


                    
                  Jocs amb pots de pintura

1- CAÇA LA PILOTA REGLES DEL JOC: 

Cada jugador llança una pilota cap avant. El propi jugador intentarà agafar la pilota amb un bot després que la pilota done un bot. Guanya el jugador que aconseguisca arribar més lluny.

                         


2- CAMÍ DE BOTS REGLES DEL JOC: 
 Es realitza un recorregut amb dos bots de manera que cal caminar sobre ells col·locant davant el bot ja xafat o utilitzat.

                                  

3- EN CRUZ REGLES DEL JOC: 
 Per grups de 3 jugadors.  Un es col·loca de peu sobre el bot i amb els braços en creu.  Els altres dos li faran girar però evitant que caiga.

                                    


4- REBOTA EN EL BOT REGLES DEL JOC: 
 S'ha de transportar una pilota que ha de rebotar sense parar sobre el fons del pot que porta entre les mans.  Realitzar un circuit o una carrera entre companys.
                                          



5- POT EN ESQUENA REGLES DEL JOC: 

 Desplaçar-se per parelles sostenint un pot només i exclusivament amb les esquenes. Realitzar un circuit o carreres entre els companys.

                             


               Jocs amb pinces d'estendre.

               

1- COL·LOCAR LA PINÇA:

El joc comença quan un jugador del grup que porta una pinça, corre darrere dels altres jugadors per intentar col·locar la pinça en el bord de la camiseta. Si aconseguix col·locar la pinça, se li donarà una altra pinça al jugador agarrat i estos dos intentaran col·locar la pinça a la resta dels jugadors. El joc acaba quan tots els participants tinguen pinça.

2- EL CUC:

Es formen equips de relleus compostos de no més de 10 jugadors. El capità de cada equip té 15 pinces. Al fer el senyal de començar cada capità posa totes les pinces davant del jugador d'enfront que li seguix, el qual deu arreplegarles i posar-les davant del següent jugador. Cada jugador ha de tindre en la mà totes les pinces abans de deixar-les enfront del seu veí. Guanya el joc l'equip que arriba primer a passar les pinces per tota la fila de companys fins al capità.

3- LLEVA LA PINÇA: 

Cada jugador tindrà una pinça en cada cordó de la sabata, l'objectiu és aconseguir llevar el major número de pinces als companys. Guanyarà el que tinga major número de pinces i conserve les seues pinces de la seua sabata.

4- CADA PINÇA EN EL SEU CALAIX: 

Dos equips de 5 persones hauran d'arreplegar totes les pinces del sòl i col·locar-les en la seua caixa. Guanyarà l'equip que més pinces haja col·locat en la seua caixa.

5- AGAFA LA PINÇA: 

Cada jugador es posa una pinça en la part posterior de la camiseta. Tots hauran de llevar-la a la resta de jugadors i evitar que se la lleven. Guanyara l'ultim jugador que quede amb pinça en la seua camiseta.




1 comentari:

  1. Ara que tinc temps, he estat mirant els jocs que proposeu i m'han semblat genials. Els aplicaré a les meves classes.
    Gràcies!

    ResponElimina